SALON ADVENTTISEURAKUNNAN HISTORIA

"Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään."
Matt. 18:20

Adventtikirkon historia Salossa

Adventtisanoman toi Salon seudulle Eino Rosengren (sittemmin Rouhe). Eino oli liittynyt Adventtikirkkoon kesällä 1929 Seinäjoella ja oli tämän jälkeen ollut vähän aikaa Savonlinnan seurakunnan jäsenenä ennen Saloon muuttoaan.

Einon muutettua Saloon esittivät Suomen Adventtikirkon kirjallisuustyönjohtajat hänelle pyynnön aloittaa Salon seudulla kolportoimisen eli hengellisen kirjallisuuden myymisen. Eino suostui ja hänen tekemänsä työn johdosta heräsi alueella kiinnostusta Raamattuun.

Joulukuussa 1929 adventtisanomasta kiinnostuneet alkoivat kokoontumaan omakotitalon vinttikamarissa, osoitteessa Rummunlyöjänkatu 30. Siellä pidettiin lauantaisin "sapattikoulu", jossa Raamattua käytiin järjestelmällisesti läpi. Sapattikoulua johtivat aluksi Mia Söderström ja Edith Vendelin (myöhemmin Söderström), jotka olivat Suomen Adventtikirkon ruotsalaisesta piirikunnasta. Vinttikamarissa kokoontumisia jatkettiin ja vuodesta 1930 lähtien alettiin pitää evankelioimiskokouksia Raittiustalolla ja Yrittäjäkodissa.

Ensimmäistä kastejuhlaa päästiin viettämään vuonna 1931. Kaste suoritettiin Vuohensaaressa, jonne mentiin moottoriveneellä, koska saareen ei vielä silloin ollut tieyhteyttä. Kastettujen määrä alkoi tämän jälkeen nopeasti lisääntyä ja näin Saloon oli muodostunut uusi uskovien yhteisö, seurakunta.

Salon adventtiseurakunta perustettiin virallisesti helmikuun 15. päivänä vuonna 1932. Perustajajäseninä olivat Eino Rouhe, Edith Söderström, Alli Örling, Aino Tolonen, veli Lindfors, Armas ja Fanni Ketokulta, August Hailio sekä sisar ja veli Helin.

Työntekijänä toimi perustamisvaiheessa v. 1930-1935 veli Osola vaimoineen toimien samalla myös seurakunnan vanhimpana. Hänen jälkeensä vanhimpina toimivat veli Blomberg ja veli Arasola pari vuotta kumpikin. Heidän jälkeen vanhimpana toimi Eino Rosengren, sittemmin nimeltään Eino Rouhe aina vuoteen 1972 asti.

Rahastonhoitajana ja seurakunnan sihteerinä toimi alusta lähtien sisar Mia Söderström ja vuodesta 1949 lähtien sisar Edith Söderström aina 20 vuoden ajan. Näinä juuri muodostetun seurakunnan alkuaikoina, jopa 30 vuoden aikana jumalanpalvelukset pidettiin sisar Söderströmin kodissa, Turuntie 8:ssa.

Muutaman vuoden päästä pastori Toivo Seljavaara piti myös Salossa joitakin kokouksia Turun toimintansa ohella apulaisenaan sisar Margit Oksa. Silloin kokoonnuttiin Palokunnan eli VPK:n talolla. Pastori Seljavaaran kokousten jälkeen seurakuntaan liittyi kuusi uutta jäsentä.

Tässä välissä sota-aika aiheutti ymmärrettävästi suurta passiivisuutta seurakunnan toiminnan suhteen.

Sodan jälkeen nuori pastori Onni Halminen tuli Turusta käsin pitämään Salossa kokouksia sisar Kristiina Kekkosen kanssa. Tämänkin toiminnan seurauksena tuli seurakuntaan kuusi uutta jäsentä.

Vuonna 1953 pastori Pekka Peltonen piti kokousrynnistyksen, jonka tuloksena viisi uutta jäsentä liitettiin seurakuntaan.

Vuonna 1972 seurakunnan vanhimmaksi valittiin veli Tauno Nissi.

Vuosina 1973-1974 Salon adventtiseurakunnan pastorina työskenteli Sakari Alftan, jonka työn tuloksena seurakuntaan liitettiin monia uusia jäseniä. Silloin myös seurakunnalle hankittiin ensimmäinen oma kirkkokiinteistö Helenankatu 36:sta.

Vuonna 1981 Helenankadun kiinteistö myytiin ja ostettiin uusi kirkkokiinteistö osoitteesta Rummunlyöjänkatu 26. Tämä toimi seurakunnan hengellisenä kotina seuraavat kolmekymmentä vuotta.

Vuonna 2009 seurakunta julkaisi omat www-sivut. Näiden sivujen pohjalta tehtiin Suomen Adventtikirkolle lähdekirjasto-sivusto, jonka avulla monet adventtiseurakunnat (mm. Forssa-Somero ja Piikkiö) saivat omat nettisivut.

Vuoden 2010 lopulla Rummunlyöjänkatu 26:n kirkkokiinteistö myytiin. Salissa kokoonnuttiin viimeisen kerran 19.2.2011.

26.2.2011 - 3.11.2012 seurakunta kokoontui Salon Raittiusyhdistyksen tiloissa, osoitteessa Helsingintie 43, Salo.

14.12.2011 seurakunta osti osakehuoneiston osoitteesta Helsingintie 14, Salo.

1.1.2012 seurakunta sai piirikunnalta oman työntekijän; seurakuntapastori Markku Heinäsen.

10.11.2012 - 2.3.2013 seurakunta kokoontui Atlantiksen tiloissa, Helsingintie 14 pohjakerroksessa.

Nykyisessä tilassa järjestettiin ensimmäinen jumalanpalvelus 9.3.2013. Vieraana ollut pastori Joel Saarinen piti saarnan.

30.3.2013 seurakunta vihki uuden "elämyskirkon" käyttöön, juhlistaen myös seurakunnan yli 80 vuotista historiaa.